E - Serbest Meslek Makbuzu, E - İrsaliye Ve E - Müstahsil Makbuzu Kullanılması Zorunlu Değildir.
18 Aralık 2017, Pazartesi
111
E-SERBEST MESLEK MAKBUZU , E - İRSALİYE ve E- MÜSTAHSİL MAKBUZU
KULLANILMASI ZORUNLU DEĞİLDİR.
Değerli Üyemiz,
GENEL BİLGİ :
Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığı "E- İrsaliye", " E-Müstahsil Makbuzu" ve
"E-Serbest Meslek Makbuzu" kullanılmasına ilişkin usul ve esasları belirleyen 487 Seri
numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğini bu gün (17/12/2017) Resmi gazetede
yayımlamıştır. Tebliğ de;
213 sayılı Vergi Usul Kanununun Mükerrer 242 nci maddesinin ikinci fıkrası ile Maliye
Bakanlığı; elektronik defter, kayıt ve belgelerin oluşturulması, kaydedilmesi, iletilmesi,
muhafazası ve ibrazı ile defter ve belgelerin elektronik ortamda tutulması ve düzenlenmesine
ilişkin usul ve esasları belirlemeye, elektronik ortamda tutulmasına ve düzenlenmesine izin
verilen defter ve belgelerde yer alması gereken bilgileri internet de dahil olmak üzere her türlü
elektronik bilgi iletişim araç ve ortamında Maliye Bakanlığına aktarma zorunluluğu
getirmeye, bilgi aktarımında uyulacak format ve standartlar ile uygulamaya ilişkin usul ve
esasları tespit etmeye, Vergi Usul Kanunu kapsamına giren işlemlerde elektronik imza
kullanım usul ve esaslarını düzenlemeye ve denetlemeye yetkili kılınmıştır.
Söz konusu fıkrada, Vergi Usul Kanunu ve diğer vergi kanunlarında defter, kayıt ve belgelere
ilişkin olarak yer alan hükümlerin elektronik defter, kayıt ve belgeler için de geçerli olduğu;
Maliye Bakanlığının, elektronik defter, belge ve kayıtlar için diğer defter, belge ve kayıtlara
ilişkin usul ve esaslardan farklı usul ve esaslar belirlemeye yetkili olduğu hükme bağlanmıştır.
VUK Mükerer 257. maddeye göre ; Maliye Bakanlığına verilen yetkilere istinaden, yaygın
olarak kullanılan belgeler arasında yer alan "sevk irsaliyesi", "müstahsil makbuzu" ve
"serbest meslek makbuzu" belgelerinin elektronik ortamda elektronik belge olarak
düzenlenebilmesi, alıcısına elektronik veya kağıt ortamında iletilmesi ile muhafaza ve ibraz
edilebilmesine ilişkin usul ve esaslar bu tebliği ile belirlenmiştir.
ELEKTRONİK İRSALİYE (E-İRSALİYE)
Mal hareketlerinin elektronik ortamda düzenli bir şekilde izlenebilmesi amacıyla; 213 sayılı
Vergi Usul Kanununun 230 uncu maddesinin birinci fıkrasının beşinci bendine göre hali
hazırda kağıt ortamda düzenlenmekte olan "sevk irsaliyesi" belgesinin, elektronik belge
olarak elektronik ortamda düzenlenmesi, alıcısına elektronik ortamda iletilmesi ve elektronik
ortamda muhafaza ve ibraz edilmesine ilişkin yapılan düzenlemeler yapılmıştır.
e-İrsaliye belgesi, yeni bir belge türü olmayıp, kağıt ortamdaki "sevk irsaliyesi" belgesi ile
aynı hukuki niteliklere sahiptir.
Uygulamadan Yararlanma Yöntemleri ve Başvuru Esasları:
Mükellefler e-İrsaliye Uygulamasından;
a) Kendi bilgi işlem sistemlerinin Başkanlık sistemlerine entegrasyonu yoluyla,
b) e-İrsaliye Uygulamasına ait temel fonksiyonların internet üzerinden genel kullanımını
sağlamak amacı ile Başkanlık tarafından oluşturulan ve www.efatura.gov.tr internet adresinde
hizmete sunulan GİB Portalı aracılığıyla,
c) Başkanlıktan izin almış özel entegratörlerin bilgi işlem sistemleri aracılığıyla,
olmak üzere, e-Fatura Uygulamasından yararlandıkları yöntem ile yararlanabilecek olup,
Başkanlıkça aksi belirtilmediği sürece, e-Fatura Uygulamasından yararlandıkları yöntem
dışında bir yöntem kullanamayacaklardır.
Mükellefler, (a) ve (b) alt bentlerinde belirtilen yöntemlerden biri ile uygulamaya dahil olmak
istediklerinde; Gelir İdaresi Başkanlığının "www.efatura.gov.tr" internet adresinde
yayımlanan "Elektronik İrsaliye Başvuru Kılavuzu"na uygun olarak e-İrsaliye Uygulamasına
ilişkin gerekli başvuru işlemlerini yerine getirmeleri gerekmektedir.
e-İrsaliye Uygulamasına (c) alt bendinde belirtilen yöntemle dahil olmak isteyen mükellefler;
doğrudan Başkanlıktan izin almış özel entegratörlerden herhangi birine başvuracak olup,
ayrıca Başkanlığa başvuruda bulunmalarına gerek bulunmamaktadır.
Değerlendirme ve İzin:
e-İrsaliye Uygulamasından kendi bilgi işlem sistemlerinin Başkanlık sistemlerine
entegrasyonu yöntemiyle yararlanmak için Başkanlığa yapılan başvurular; Başkanlık
tarafından mükellefe ait sistemin yapısı, işleyişi ile bu sistemde elektronik olarak düzenlenen
e-İrsaliye örneklerinin, bu Tebliğde ve www.efatura.gov.tr internet adresinde yayımlanan
teknik kılavuzlarda belirlenen usul ve esaslara uygun olup olmadığı açısından
değerlendirilecektir. Başkanlık gerek görmesi halinde ilave teknik bilgi ve belge talebinde
bulunabilecektir.
Başkanlıkça yapılacak değerlendirme sonrasında başvuruları uygun bulunan ve test süreçlerini
başarılı bir şekilde tamamlayan mükelleflere e-İrsaliye Uygulamasından kendi bilgi işlem
sistemlerinin Başkanlık sistemlerine entegrasyonu yöntemiyle yararlanmasına ilişkin olarak
izin verilecektir.
Değerlendirme aşamasında eksiklikleri tespit edilen mükelleflere, söz konusu eksiklikleri
gidermeleri için en çok bir yıl süre verilir. Bu süre içerisinde eksikliklerini gidermeyen
mükelleflerin başvuruları reddedilir.
Başvuruları reddedilen mükelleflerin reddi izleyen bir yıl içerisinde yapacakları başvurular
kabul edilmeyecektir. Bu durum, mükelleflerin e-İrsaliye Uygulaması kapsamında GİB Portal
ya da özel entegratörlük izni alan mükellefler vasıtasıyla e-İrsaliye Uygulamasından
yararlanmalarına engel teşkil etmez.
E-İRSALİYE KULLANILMASI ZORUNLU DEĞİLDİR
Genel tebliğin 3. Maddesinin (6) fıkrasına göre ;
E-İrsaliye uygulaması zorunlu bir uygulama olmayıp, uygulamadan;
a) 397 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği kapsamında getirilen e-Fatura
Uygulamasından yararlanma iznine sahip olan,
b) Bu Tebliğde açıklanan usul ve esaslara uygun olarak, e-İrsaliye düzenleyebilme ve
iletebilme konusunda gerekli hazırlıklarını tamamlamış olan ve
c) Tebliğde belirtilen şekilde e-İrsaliye Uygulamasına dahil olmak için gerekli başvuruyu
yapan, mükellefler, istemeleri halinde 1/1/2018 tarihinden itibaren faydalanabilirler.
ELEKTRONİK MÜSTAHSİL MAKBUZU (E-MÜSTAHSİL MAKBUZU)
Gerçek usulde vergiye tabi olmayan çiftçilerden mal satın alınmasında fatura yerine geçen
ticari bir vesika olarak kullanılmakta olan müstahsil makbuzunun elektronik ortamda
izlenebilmesi amacıyla, 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 235 inci maddesine göre hali
hazırda kağıt ortamda düzenlenmekte olan "müstahsil makbuzu" belgesinin, elektronik belge
olarak elektronik ortamda düzenlenmesi ile kağıt ve elektronik ortamda muhafaza ve ibraz
edilmesi ve Başkanlığa elektronik ortamda raporlanabilmesine ilişkin düzenlemeler
yapılmıştır.
e-Müstahsil Makbuzu, yeni bir belge türü olmayıp, kağıt müstahsil makbuz ile aynı hukuki
niteliklere sahiptir.
Uygulamadan Yararlanma Yöntemleri ve Başvuru Esasları:
Mükellefler, e-Müstahsil Makbuzu Uygulamasından;
a) Kendi bilgi işlem sistemlerinin Başkanlık sistemlerine entegrasyonu yoluyla,
b) e-Müstahsil Makbuzu Uygulamasına ait temel fonksiyonların internet üzerinden genel
kullanımını sağlamak amacı ile Başkanlık tarafından oluşturulan ve www.efatura.gov.tr
internet adresinde hizmete sunulan GİB Portalı aracılığıyla,
c) Başkanlıktan izin almış özel entegratörlerin bilgi işlem sistemleri aracılığıyla,
olmak üzere üç yöntemden herhangi birini seçerek yararlanabileceklerdir.
Mükelleflerin, (a) ve (b) alt bentlerinde belirtilen yöntemlerden biri ile uygulamaya dahil
olmak istediklerinde; Gelir İdaresi Başkanlığın "www.efatura.gov.tr" internet adresinde
yayımlanan "Elektronik Müstahsil Makbuzu Başvuru Kılavuzu"na uygun olarak gerekli
başvuru işlemlerini yerine getirmeleri gerekmektedir.
e-Müstahsil Makbuzu Uygulamasına (c) alt bendinde belirtilen yöntemle dahil olmak isteyen
mükellefler; doğrudan Başkanlıktan izin almış özel entegratörlerden herhangi birine
başvuracak olup, bu mükelleflerin ayrıca Başkanlığa başvuruda bulunmalarına gerek
bulunmamaktadır.
Değerlendirme ve İzin:
e-Müstahsil Makbuzu Uygulamasından kendi bilgi işlem sistemlerinin Başkanlık sistemlerine
entegrasyonu yöntemiyle yararlanmak için Başkanlığa yapılan başvurular;
Başkanlık tarafından mükellefe ait sistemin yapısı, işleyişi ile bu sistemde elektronik olarak
düzenlenen e-Müstahsil Makbuzu örneklerinin, bu Tebliğde ve www.efatura.gov.tr internet
adresinde yayımlanan teknik kılavuzlarda belirlenen usul ve esaslara uygun olup olmadığı
açısından değerlendirilecektir. Başkanlık gerek görmesi halinde ilave teknik bilgi ve belge
talebinde bulunabilecektir.
Başkanlıkça yapılacak değerlendirme sonrasında başvuruları uygun bulunan ve test süreçlerini
başarılı bir şekilde tamamlayan mükelleflere e-Müstahsil Makbuzu Uygulamasından kendi
bilgi işlem sistemlerinin Başkanlık sistemlerine entegrasyonu yöntemiyle yararlanmasına
ilişkin olarak izin verilecektir.
Değerlendirme aşamasında eksiklikleri tespit edilen mükelleflere, söz konusu eksiklikleri
gidermeleri için en çok bir yıl süre verilir. Bu süre içerisinde eksikliklerini gidermeyen
mükelleflerin başvuruları reddedilir.
Başvuruları reddedilen mükelleflerin reddi izleyen bir yıl içerisinde yapacakları başvurular
kabul edilmeyecektir. Bu durum, mükelleflerin GİB Portal ya da özel entegratörlük izni alan
mükellefler vasıtasıyla e-Müstahsil Makbuzu Uygulamasından yararlanmalarına engel teşkil
etmez.
E-MÜSTAHSİL MAKBUZU KULLANILMASI ZORUNLU DEĞİLDİR
Genel tebliğin 4. Maddesinin (6) fıkrasına göre ;
e-Müstahsil Makbuzu Uygulaması zorunlu bir uygulama olmayıp, 213 sayılı Vergi Usul
Kanunu hükümleri uyarınca müstahsil makbuzu belgesi düzenlemek zorunda olan
mükellefler, istemeleri halinde 1/1/2018 tarihinden itibaren uygulamaya dahil
olabileceklerdir.
Uygulamaya dahil olacak mükelleflerin; Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğleri ile zorunluluk
getirilen haller dışında; e-Fatura, e-Arşiv Fatura ve e-Defter uygulamalarına dahil olma
zorunlulukları bulunmamaktadır.
ELEKTRONİK SERBEST MESLEK MAKBUZU (E-SERBEST MESLEK
MAKBUZU)
Serbest meslek erbapları tarafından mesleki faaliyetlerine ilişkin tahsilatları için düzenlenen
serbest meslek makbuzunun elektronik ortamda izlenebilmesi amacıyla, 213 sayılı Vergi Usul
Kanununun 236 ncı maddesine göre hali hazırda kağıt ortamda düzenlenmekte olan "serbest
meslek makbuzu"nun, elektronik belge olarak elektronik ortamda düzenlenmesi, muhatabının
talebi doğrultusunda elektronik veya kağıt ortamda iletilebilmesi, elektronik ortamda
muhafaza ve ibraz edilebilmesi ve Başkanlığa elektronik ortamda raporlanabilmesine ilişkin
düzenlemeler yapılmıştır.
e-Serbest Meslek Makbuzu, yeni bir belge türü olmayıp, kağıt serbest meslek makbuzu ile
aynı hukuki niteliklere sahiptir.
Uygulamadan Yararlanma Yöntemleri ve Başvuru Esasları:
Mükellefler, e-Serbest Meslek Makbuzu Uygulamasından;
a) Kendi bilgi işlem sistemlerinin Başkanlık sistemlerine entegrasyonu yoluyla,
b) e-Serbest Meslek Makbuzu Uygulamasına ait temel fonksiyonların internet üzerinden
genel kullanımını sağlamak amacı ile Başkanlık tarafından oluşturulan ve www.efatura.gov.tr
internet adresinde hizmete sunulan GİB Portalı aracılığıyla,
c) Başkanlıktan izin almış özel entegratörlerin bilgi işlem sistemleri aracılığıyla,
olmak üzere üç yöntemden herhangi birini seçerek yararlanabileceklerdir.
Mükellefler, (a) ve (b) alt bentlerinde belirtilen yöntemlerden biri ile uygulamaya dahil olmak
istediklerinde; Başkanlığın "www.efatura.gov.tr" internet adresinde yayımlanan "Elektronik
Serbest Meslek Makbuzu Başvuru Kılavuzu"na uygun olarak gerekli başvuru işlemlerini
yerine getirmeleri gerekmektedir.
e-Serbest Meslek Makbuzu Uygulamasına (c) alt bendinde belirtilen yöntemle dahil olmak
isteyen mükellefler; doğrudan Başkanlıktan izin almış özel entegratörlerden herhangi birine
başvuracak olup, bu mükelleflerin ayrıca Başkanlığa başvuruda bulunmalarına gerek
bulunmamaktadır.
Değerlendirme ve İzin:
e-Serbest Meslek Makbuzu Uygulamasından kendi bilgi işlem sistemlerini Başkanlık
sistemlerine entegrasyonu yöntemiyle yararlanmak için Başkanlığa yapılan başvurular;
Başkanlık tarafından mükellefe ait sistemin yapısı, işleyişi ile bu sistemde elektronik olarak
düzenlenen e-Serbest Meslek Makbuzu örneklerinin, bu Tebliğde ve www.efatura.gov.tr
internet adresinde yayımlanan teknik kılavuzlarda belirlenen usul ve esaslara uygun olup
olmadığı açısından değerlendirilecektir. Başkanlık gerek görmesi halinde ilave teknik bilgi ve
belge talebinde bulunabilecektir.
Başkanlıkça yapılacak değerlendirme sonrasında başvuruları uygun bulunan ve test süreçlerini
başarılı bir şekilde tamamlayan mükelleflere e-Serbest Meslek Makbuzu Uygulamasından
kendi bilgi işlem sistemlerinin Başkanlık sistemlerine entegrasyonu yöntemiyle
yararlanmasına ilişkin olarak izin verilecektir.
Değerlendirme aşamasında eksiklikleri tespit edilen mükelleflere, söz konusu eksiklikleri
gidermeleri için en çok bir yıl süre verilir. Bu süre içerisinde eksikliklerini gidermeyen
mükelleflerin başvuruları reddedilir.
Başvuruları reddedilen mükelleflerin reddi izleyen bir yıl içerisinde yapacakları başvurular
kabul edilmeyecektir. Bu durum, mükelleflerin GİB Portal ya da özel entegratörlük izni alan
mükellefler vasıtasıyla e-Serbest Meslek Makbuzu Uygulamasından yararlanmalarına engel
teşkil etmez.
E-SERBEST MESLEK MAKBUZU KULLANILMASI ZORUNLU DEĞİLDİR
Genel tebliğin 5. Maddesinin (6) fıkrasına göre ;
e-Serbest Meslek Makbuzu zorunlu bir uygulama olmayıp, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu
hükümleri uyarınca serbest meslek makbuzu belgesini düzenlemek zorunda olan
mükellefler (noterler hariç), istemeleri halinde 1/1/2018 tarihinden itibaren uygulamaya
dahil olabileceklerdir.
SONUÇ :
Kullanımı ZORUNLU OLMAYAN "E-Serbest Meslek Makbuzu", "E - İrsaliye" ve" EMüstahsil
Makbuzu" nun Elektronik ortamda düzenlenmesi ile ilgili olarak 487 Seri Nolu
VUK Genel Tebliğinde usul ve esasları belirlenmiştir.
Sisteme İSTEYEN mükellefler dahil olacaktır. İSTEMEYENLER mükellefler eskiden
olduğu gibi "Serbest Meslek Makbuzu", "Sevk İrsaliyesi " ve "Müstahsil Makbuzu" nu KAĞIT ortamında düzenlenmeye devam edecektir.
Çalışmalarınız da kolaylıklar dilerim.
Saygılarımla,
İbrahim OTSEKİN
Başkan